Rate this post

معدن سنگ – استخراج سنگ

سنگ های طبیعی از قدیمی ترین ابزارهای ساختمانی هستند که استفاده از این سنگ ها در اروپا و آناتولی حداقل از 200 سال قبل از میلاد رواج داشته است. در منطقه دنیزلی در ترکیه، جایی که از قرن های گذشته تراورتن استخراج می شود نیز یک حوضچه رسوب تراورتن مهم قرار دارد. رسوب تراورتن در این حوضچه ها باعث به وجود آمدن شهرهای باستانی مهمی مانند هیراپولیس و تریپولیس در قرن های گذشته شد. از سنگ طبیعی تراورتن به دلیل فرآوری ساده و همینطور ظاهر زیبای آن همواره در طول تاریخ به عنوان ابزار ساختمانی استفاده می شده است.

قابل ذکر است که سنگ های تراورتن تنها محدود به سنگ های ساختمانی نمی شود، در واقع، تراورتن ها میتواند طیف وسیعی از هر سنگ رسوبی کربناتی که منشأ آن آب های زیرزمینی یا آب های سطحی باشد را شامل شود. رسوباتی که در چشمه های آب معدنی یا ته دریاچه ها و یا حتی ساختمان غارها نیز مشاهده می شوند،از همین تراروتن ها محسوب می شوند. این رسوبات در اغلب مواقع باعث به وجود آمدن ساختارهای زیبایی می شود که می تواند توریست های فراوارنی را به خود جلب کند ( مانند سنگ زرد ( yellow stone) در آمریکا ). بشر از قرن ها پیش برای کارهای هنری یا ساختن ساختمان ها از این سنگ ها استفاده می نمودند.

سنگ های تراورتن ترکیبات قابل توجه و تاملی دارند که توجه به منشأ آن ها خالی از لطف نیست. این سنگ ها در واقع حاصل رسوبات مواد حل شده در بستر صخره ها به علاوه آب های اسیدی است. این مواد در آب های زیرزمینی حاصل از بارش باران ذخیره می شوند و هنگامی که از طریق چشمه های آّب معدنی یا وقایع زمین شناختی دیگری به سطح زمین راه پیدا می کنند، مواد اسیدی و معدنی خود را که به صورت عمده ای شامل کربن دی اکسید هستند را ته نشین می کنند و به این ترتیب سنگ های تراورتن را به وجود می آورند. این سنگ ها تقریبا در همه مناطق اقلیمی زمین یافت می شودند اما، در جاهایی که زمین گسل یا آتشفشان یا کوه داشته باشد بیشتر یافت می شوند. از مهمترین مناطق استخراج تراورتن، منطقه دنیزلی واقع در ترکیه است منبع بی نهایتی از سنگ تراورتن است و  از قرن های گذشته تا به امروز از آنجا سنگ استخراج می گردد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *