انواع روش های فرآوری سنگ ساختمانی

 

زیبایی طراحی سازه هنگام ایجاد هر فضایی مهم است. از تغییر حال و هوا گرفته تا هماهنگی طرح‌ها، نقوش و حتی کاربردی بودن همگی دلایلی برای استفاده از انواع مختلف طرح‌های سنگی برای مشتری هستند. در این مقاله، مروری بر انواع مختلف پرداخت سنگی ، مزایای آن‌ها و نکاتی در مورد نحوه استفاده از آن‌ها در طرح‌های خود ارائه خواهیم کرد.

سنگ طبیعی از دیوار معدن(سینه کار) و از بلوک های بزرگ استخراج می شود. سپس در کارخانه، این بلوک ها را به اسلب یا اشکال دیگر تقسیم می کنند. بعد از اینکه بلوک اولیه از معدن جدا شد، می توان آن را با استفاده از حفاری/ انفجار، اره کردن یا با قرار دادن گوه ها در سوراخ های مته و ضربه زدن با چکش به بلوک های کوچکتر تقسیم کند تا سنگ ترک بخورد. در صنعت تولید سنگ، بلوک های اولیه اغلب بزرگ هستند و اسلب های سنگ به تدریج به اسلب های نازک تر تقسیم می شوند. در این مرحله با توجه به نیاز بازار و همچنین نیاز مشتری می توان اسلب های موجود را به اشکال مختلف دراورد و آنها را فرآوری کرد.

به طور کلی  فرآوری سنگ ساختمانی به فرایندی گفته می‌شود که در آن سنگ خام را با استفاده از ماشین آلات مختلف، برای بکارگیری در ساختمان فرآوری می‌کنند. برای سنگ‌های مختلف دستورالعمل های متفاوتی قبل و در طول فرآیند و پس از آن وجود دارد و بسته به نوع سنگ باید احتیاطات خاصی را رعایت کرد تا به سنگ آسیبی وارد نشود.

قابل ذکر است که در حین فرآوری سنگ‌های ساختمانی بسته به مورد استفاده آن‌ها، می توان از رزین‌های همرنگ، سیمان و…. نیز استفاده کرد.  برای مثال یکی از ویژگی‌های سنگ‌های تراورتن وجود خلل و فرج در آن‌ها می‌باشد. بعضی از افراد ترجیح می‌دهند تا این سنگ را به صورت طبیعی و با همان حالت خلل و فرج استفاده کنند اما افرادی هم هستند که مایلند این خلل و فرج پوشیده شود و سطح سنگ، کاملا صاف و  صیقلی باشد. در این حالت برای پرکردن این خلل و فرج‌ها، از رزین استفاده می شود.

روش های مختلف فرآوری سنگ:

 

سنگ‌ها را با روش‌های مختلفی نیز فرآوری می‌کنند. هر یک از این موارد ویژگی ظاهری و فیزیکی متفاوت نیز به سنگ می دهد. در متن زیر به معرفی شش مورد از مهمترین نوع فرآوری سنگ می‌پردازیم.

 

1-فلیم  یا آتشی(Flame or Thermaling)

روش فلیم یا حرارتی روشی از  فرآوری سنگ است که با قرار دادن مستقیم سطح سنگ در معرض شعله با دمای بالا به دست می‌آید. در این روش همانطور که از نام آن مشخص است، با  استفاده از شعله‌های مشعل داغ و حرکت دادن آن بر روی سطح سنگ باعث می‌شود که رویه سنگ منبسط شده و به حالت پوسته پوسته در آید و سطح سنگ شبیه سنگ‌های زبر و خشن می‌شود و همچنین سطح سنگ را نیمه زبر می‌کند. با استفاده از این روش فرآوری (ساب)، سنگ حاصل شده خشن، بدون لغزش و به طور کلی رنگ آن محو شده است، در نتیجه عیوب و تغییرات آن را پنهان می‌کند. پروسه فلیم به خوبی روی سنگ‌های گرانیت قابل اجرا است.

 

2- هوند (Hond)

سطح سنگ در این روش عملا ساب اولیه خورده و دارای ساب نهایی نمی‌باشد و به طور کامل پولیش نمی‌خورد. همچنین این سطوح مات بوده و براق نیستند.  در نواحی که رفت و آمد زیادی وجود دارد، کفپوش‌ها اغلب تراشیده می‌شوند و اصولا از این نوع فرآوری استفاده می‌کنند تا عملا از لیزخوردن افراد جلوگیری شود .

 

3- تیشه‌ای کردن( Bush-Hammered)

در این روش با استفاده از یک دستگاه  و یا به صورتی دستی ضرباتی را به سنگ وارد می‌کنند که این امر باعث ایجاد حفره‌هایی روی سنگ می‌شود و سنگ را به حالت شیاردار در می‌آورد. امروزه این کار برای ایجاد سطح ناصاف روی سنگ بسیار رایج می‌باشد و می‌تواند روی گرانیت، تراورتن و مرمریت و چینی انجام شود.

 

4- پولیش(Polished)

یکی از متداول‌ترین فرآوری‌های که بر روی سنگ صورت می‌گیرد پولیش است.  این روشی است که در آن سنگ‌هایی که سطح ناصاف و خشنی دارند با استفاده از ماشین‌‌آلات، تبدیل به سنگ‌های بسیار صیقلی و جذاب می‌شوند. در این روش پس از اینکه سنگ بریده می‌شود وارد دستگاه‌های ساب مختلفی می‌شود. دستگاه ساب باعث  می‌شود که سنگ صیقلی و زیباتر به نظر برسد.

5- چرمی کردن(Leather)

این نوع از فرآوری یک روشی است که بعضی از افراد به آن آنتیک هم می‌گویند. در روش چرمی کردن بجای استفاده از لقمه‌های معمولی مخصوص سایش سطح صیقل در دستگاه‌های ساب، از لقمه‌های مخصوص ساب چرمی استفاده می‌شود، که روی نقاط ضعیف سنگ تاثیر بیشتری می‌گذارد و بنابراین آن قسمت‌ها ساب بیشتری می‌خورند و باعث ایجاد پستی بلندی‌هایی در سنگ می شود.

در نوعی دیگر از آنتیک کاری، سنگ درون محفظه ای که دارای ساچمه های فلزی است قرار می‌گیرد که بسته به جنس سنگ و میزان آنتیک کاری محفظه حول محوری می چرخد و با غلطیدن ساچمه‌های روی سنگ عمل آنتیک کاری صورت می گیرد.

6- سندبلاست(Sandblasted)

سند بلاست ترکیبی از دو واژه ماسه و پرتاب کردن است. در این روش با پمپاژ ساینده‌هایی (مانند ماسه) با فشار زیاد بر روی سطوح مختلف سطحی نیمه مات به وجود می‌آید و همچنین سوراخ‌ها و یا حفره‌هایی بر روی سنگ ایجاد می‌کند که می‌تواند باعث افزایش اصطکاک و از بین رفتن لغزندگی روی سطح سنگ شود.

 

نتیجه گیری پایانی

به طور کلی می توان گفت فرآوری سنگ روشی است که باعث افزایش زیبایی و ایجاد مقاومت سنگ در برابر سایش، شرایط آب و هوایی یا لغزنده بودن آن می‌شود . عملکرد تزئینی و همچنین برخی از ویژگی های فنی (مانند مقاومت آن در برابر سایش و شرایط آب و هوایی یا لغزنده بودن آن) به شدت تحت تاثیر پوشش سطح اعمال شده روی محصول است.

برای مثال شاید شما تمایل زیادی به داشتن سنگ مرمر صیقلی به عنوان کفپوش در حمام  داشته باشید، در این حالت ممکن است به ذهنتان خطور کند که در این مورد باید تجدید نظر کنید و از سطوح غیر لغزنده استفاده کنید. اما می‌توان با انتخاب ساب هوند و یا ساب چرمی نمای  کلاسیک خاطره انگیز  را ایجاد کنید و در عین حال حمام را ایمن، مورد علاقه بچه‌ها و مقاوم در برابر لغزش نگه دارید.

با استفاده از ساب چرمی می‌توانید طراحی‌های متفاوت و زیبایی را بر روی سنگ خود ایجاد کنید. همچنین ساب‌های سندبلاست و فلیم بهتر است برای جاهایی استفاده شود که در این مناطق رفت و آمد زیاد وجود دارد،  به ‌ویژه برای کاربردهای بیرونی مانند پاسیو استخر یا  محیط‌هایی که در آنجا احتمال لیز خوردن افراد وجود دارد. همچنین اگر شما دنبال سنگی باشید که تمیز کردن آن راحت‌تر باشد دنبال سنگی می‌گردید که سطحی بسیار صاف و صیقلی دارد یا ممکن است دنبال ظاهری بگردید که بافت دار(سطوح واقعی سنگ را نمایش دهد) باشید به همین دلیل ساب چرمی و آتش خورده می تواند مناسب باشد.

آنچه در هنگام بحث در مورد فرایندهای فرآوری سنگ‌های مختلف برای  مشتریان مهم است این است که به آنها اجازه دهیم مزایا و معایب هر نوع فرآوری را بدانند و سپس فهم درستی  بین آنچه که عملی است و آنچه طراحی را عالی می‌کند پیدا کنند.

مجموعه سنگاب آذرشهر(سازکو) با بیش از 30 سال سابقه و دارا بودن 6 معدن مختلف تراورتن و مرمر و همچنین 2 کارخانه مجهز و فروشگاه بسیار بزرگ، بدون اغراق یکی از معتبرترین و قدیمی ترین هولدینگ‌های فعال در عرصه سنگ می‌باشد که با توجه به زنجیره ارزش کاملی که این مجموعه برای تمام قشر مشتریان خود (اعم از B2B و B2C) ایجاد کرده است، توانسته است بیشترین فایده و مزیت رقابتی را ایجاد کند.

هم اکنون میتوانید جهت اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

 

 

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *